Повномасштабне вторгнення російських військ на територію України спричинило необхідність згортання і убезпечення постійних експозицій. Музей шістдесятництва представив виставку воєнного часу «Український Донбас», щоб вкотре привернути увагу до тимчасово окупованих Донецької та Луганської областей та до зруйнованих міст і культурних пам’яток, пов’язаних із відомими шістдесятниками.
Лідери шістдесятницького руху опору і видатні його діячі Іван Світличний, його сестра Надія, Іван Дзюба, а також діячі Української Гельсінської групи Микола Руденко, Петро Григоренко і Олекса Тихий були вихідцями зі Східних областей. Поет Василь Стус провів у Донецьку (інші назви – Юзівка, Сталіно) понад 20 років життя. Із Донбасом також тісно пов’язана творчість українських монументалістів-шістдесятників Алли Горської, Віктора Зарецького, Галини Зубченко і Григорія Пришедька, які створили низку мозаїчних панно у Донецьку, Краснодоні та Жданові – теперішньому Маріуполі.
Представлені на виставці фотографії українських героїв і їхніх рідних міст дають змогу розповідати про діяльність шістдесятників, яка спершу була спрямована на відродження української культури, а в кінцевому результаті – на здобуття державності. Поруйновані російською агресією міста й культурна спадщина Донбасу стали символічним продовженням цілеспрямованого багаторічного нівечення доль шістдесятників.
Головні експонати виставки – оригінальні макети мозаїчних панно «Дерево життя» («Дерево металурга») і «Боривітер», створені 1967 року для затвердження художньою радою перед початком оздоблювальних робіт у Жданівському (Маріупольському) ресторані «Україна». Макети дають змогу зануритися в художні деталі та експериментальний характер робіт, простежити різницю між творчим задумом і реалізацією, осягнути символічний зв’язок з урбаністичним індустріальним простором Маріуполя та сучасними подіями. Доля мозаїк виявилася непростою: заборонені/втрачені за радянських часів, віднайдені в часи незалежної України (2008 р.), знищені в результаті масових обстрілів російськими військами 2022 року.